I Ty możesz zostać ekonomistą

I Ty możesz zostać ekonomistą

poniedziałek, 26 listopada 2012


Komunikacja interpersonalna – czyli dlaczego dobra komunikacja to klucz do sukcesu i jak podnosić swoje umiejętności w tym zakresie?




Umiejętność porozumiewania się jest kluczem do sukcesu w każdej dziedzinie naszego życia. Tym bardziej w takim zespole, jakim jest firma, gdzie należy stworzyć warunki do sprawnego przebiegu procesu komunikowania się pomiędzy pracownikami.



Komunikacja interpersonalna to:
- Podejmowana w określonym kontekście wymiana werbalnych, wokalnych i niewerbalnych sygnałów
- Sposób na osiągnięcia lepszego poziomu współdziałania pomiędzy ludźmi.

- Mechanizm, dzięki któremu stosunki między ludźmi mogą istnieć i rozwijać się. 



‘Nieważne co się mówi, ważne jak się mówi.’
To czy odbiorca nas rozumie i interesuje się naszą wypowiedzią, zależy mniej od tego co mówimy, a bardziej od tego jak mówimy i zachowujemy się. 





Niezwykle ważny jest kontakt wzrokowy. 
Jeśli swojemu rozmówcy poświęcasz:
           mniej niż przez 30% czasu rozmowy, twój rozmówca może pomyśleć, że:
  • nie jesteś zainteresowany tematem rozmowy,
  • jesteś nieszczery,
  • ukrywasz coś bądź,
  • lekceważysz go.
           *od 30 do 60% czasu przeznaczonego na rozmowę,

  •  oznacza to, że szanujesz go
  •  zainteresowaniem słuchasz tego co mówi.
          *powyżej 60% czasu rozmowy:
  • jesteś napastliwa lub
  • bardziej interesuje cię on sam niż temat rozmowy.

W kontaktach biznesowych najlepiej jest jeśli poświęcamy swojemu rozmówcy od 30 do 60% czasu przeznaczonego na rozmowę. Twoje spojrzenie nie może trwać krócej niż 3 sekundy a nie dłużej niż 5 sekund.



Jednym z najważniejszych elementów mowy ciała, który ma wpływ na nasze pierwsze wrażenie, jest uśmiech. 


Buduje on dobrą atmosferę w środowisku, w którym jesteśmy. :)







Nie każdy wie o tym, że nawet ustawienie mebli oraz dystans pomiędzy rozmówcami ma znaczenie w dobrej komunikacji.



W Internecie można znaleźć kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset stron z poradami jak skutecznie komunikować się oraz podnosić swoje umiejętności w tym zakresie. Oto kilka przydatnych linków:

5 komentarzy:

  1. A czy myślisz ze można manipulować ludzmi po przez reklamę? Czy człowiek się na to "nabiera"?? Jaką reklamę podałabyś za najlepszy przykład manipulacji?

    OdpowiedzUsuń
  2. Reklamy przyciągają naszą uwagę, rozbawiają nas, a czasem nawet przerażają. Gdyby mogły nami także manipulować - oj źle by się działo;) Istnieją gesty, słowa, obrazy, które ulokowane w reklamach, sprawiają, że chcemy kupić dany produkt, jednak żadna 'magiczna siła' nie jest w stanie zmanipulować naszego umysłu.
    Niektóre reklamy na długo zapadają nam w pamięci, np. http://www.youtube.com/watch?v=d6suL81ynXI , http://www.wykop.pl/ramka/274035/6-najefektywniejszych-reklam-na-swiecie/ , jednak jest to raczej zasługa dobrze zaplanowanej kampanii marketingowej niż oddziaływaniem na naszą podświadomość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Racja, zgadzam się z Tobą, przesadziłem trochę z tą manipulacja. Życzę powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Łatwo się mówi o konwersacjach i o metodach jeżeli działamy w bezstresowych warunkach.. a co byś zaproponowała, jakie metody np. jak masz kogoś do czegoś nakłonić namówić, a ta osoba jest uparta i 'burzliwa'?

    OdpowiedzUsuń
  5. Rozmawianie z 'burzliwą' osobą nie jest rzeczą łatwą. Na początku należy spróbować rozładować atmosferę. Następnie dopasuj się energią do drugiej osoby, nawet jeśli musisz to podnieś mocno głos (prawie do poziomu osoby agresywnej). A następnie stopniowo go ściszaj i zmieniaj ton na spokojniejszy. Cały czas utrzymuj stały poziom emocji w głosie i mów normalną głośnością, spokojnie i trochę wolniej niż zwykle.
    Dopiero po zastosowaniu, któregoś z powyższych sposobów i w momencie, gdy druga osoba się już uspokoi możesz zacząć dyskutować na argumenty logiczne.

    OdpowiedzUsuń